Creació d'empreses

En què consistix el procés de creació d'empreses?

Per mitjà d'este procediment podràs realitzar els tràmits de constitució i posada en marxa de la teua empresa per mitjans telemàtics. D'esta manera, evitem que realitzes desplaçaments i estalvies en temps i costos.

Este tràmit també el pots realitzar de manera presencial acudint al Punt d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) més pròxim, on t'ajudaran a la creació de la teua empresa i t'assessoraran en l'inici efectiu de l'activitat.

Quins són els principals beneficis?

Marc legal flexible

Disposaràs d'un règim jurídic més flexible i en pocs dies podràs crear la teua empresa des d'aportacions de 1€.

Aportació de capital

Capital social mínim molt reduït i sense existència de capital màxim. Pots aportar-ho en béns o quantitats dineràries.

Fiscalitat reduïda

Gaudix de fiscalitats més reduïda en funció del teu volum de benefici.

Organisme o institució que ho gestiona

Centre d'Informació i Xarxa de Creació d'Empreses (CIRCE)

Terminis

Entorn de les 24 hores.

Imagen libro

A qui va dirigit el tràmit?

  • Empresari Individual (Autònom) (es desenvolupa en un altre tràmit específic).
  • Societat de Responsabilitat Limitada (SRL o SL).
  • Comunitat de Béns (no es desenvolupa el procediment per no ser la forma jurídica requerida per a emprenedors innovadors).
  • Societat Civil (no es desenvolupa el procediment per no ser la forma jurídica requerida per a emprenedors innovadors).

Es poden consultar els tràmits habilitats per a cadascun estos perfils en el següent MAPA habilitat en el sistema CIRCE a través de paeelectronico.es

Read less

Quina documentació necessites?

  • Certificat negatiu de la denominació social obtingut en el Registre Mercantil Central.
  • Certificat de desemborsament del capital social.
  • Documentació requerida als socis: 
    • Còpia del DNI de tots ells.
    • Còpia de la Targeta de la Seguretat Social d'aquells socis que es donen d'alta en algun règim de la Seguretat Social (o un altre document que acredite el número d'afiliació a la mateixa). 
  • Els treballadors per compte d'altri (si n'hi haguera): 
    • Còpia del DNI de tots ells.
    • Còpia de la Targeta de la Seguretat Social (o un altre document que acredite el número d'afiliació a la mateixa).
    • Contracte o acord de contractació o autorització per a cursar l'alta en la Seguretat Social.
    • Certificació negativa de la denominació social, és a dir, un certificat que acredite que no existix cap altra societat amb el mateix nom de la qual es pretén constituir. 
  • Si eres persona de nacionalitat estrangera: NIE Comunitari o NIE i permís de residència i treball per compte propi.
  • Si els socis capitalistes són persones de nacionalitat estrangera (sense residència ni activitat en l'empresa) han d'aportar el NIE per assumptes econòmics.
  • Si els socis estan casats: DNI o NIE del cònjuge i règim del matrimoni.
  • Epígraf AE (Activitats Econòmiques).
  • Codi d'activitat segons la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE).
  • Dades del domicili de l'empresa i de l'activitat empresarial (inclòs: metres quadrats del lloc de l'activitat, codi postal i telèfon).
  • Percentatges de participació en el capital social, tipus d'aportació (dinerària o no dinerària).
  • Dades de l'administrador/és i tipus d'administració (individual, solidària o mancomunada).
  • Es requerirà informació per a realitzar el pagament al Registre Mercantil Provincial (RMP), este pagament es realitzarà per domiciliació bancària, i serà necessari que aportacions un número de compte o una targeta bancària.
     
Read less

Quins són els passos que has de seguir?

Pas 1. Reserva de la Denominació Social.

Sol·licita al Registre Mercantil Central la certificació negativa de la denominació social de la teua futura societat. En este pas hauràs de justificar que el nom de la teua societat no està ni assignat, ni reservat per una altra empresa.

Pas 2. Aportació del Capital Social.

El capital social no podrà ser inferior a 1€ i s'expressarà precisament en eixa moneda. A més, haurà d'estar íntegrament subscrit i desemborsat en el moment de la constitució.

Pas 3. Accés al Sistema CIRCE.

Accedix a la pàgina web del Sistema CIRCE i entra amb els teus certificats digitals a l'aplicació PAE Virtual.
Una vegada dins, selecciona “Creació i cessament d'empreses” i després “Tràmits disponibles”, on es desplegaran les províncies en les quals està disponible el tràmit per a la creació de la teua empresa.

Pas 4. Document Únic Electrònic.

Emplena el Document Únic Electrònic (DUE) introduint la informació associada als següents apartats:

  • Dades de Socis Físics.
  • Descripció de la forma jurídica.
  • Lloc del centre de desenvolupament de l'activitat econòmica.
  • Descripció i informació rellevant sobre l'activitat econòmica (declaració censal, imposat de transmissions patrimonials, registre de marca, protecció de dades, alta de treballadors i notaria per a atorgament de l'escriptura pública de constitució de la societat).
Pas 5. Enviament d'informació a organismes competents.

El sistema de tramitació telemàtica (STT-CIRCE) enviarà a cada organisme competent la informació del DUE corresponent perquè realitze el tràmit de la seua competència. A més, podràs rebre missatges en el telèfon mòbil perquè et comuniquen en tot moment la situació en la qual es troba la teua sol·licitud.

Pas 6. Acudix al Notari per a finalitzar la creació de la teua empresa.

Una vegada rebes el DUE, hauràs d'acudir a la cita programada davant el Notari aportant el certificat de desemborsament del capital social i la certificació negativa de la denominació social.

¿Necesitas ayuda?

Necessites ajuda?

Posa't en contacte amb nosaltres per a qualsevol dubte o suggeriment

Imagen Bloque Ayuda

Preguntes freqüents

Els Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) són finestretes úniques electròniques o presencials, a través de les que es podran realitzar tràmits per a l'inici, exercici i cessament de l'activitat empresarial.

Els PAE s'encarregaran de facilitar la creació de noves empreses, l'inici efectiu de la seua activitat i el seu desenvolupament, a través de la prestació de servicis d'informació, tramitació de documentació, assessorament, formació i suport al finançament empresarial.
 

Els Punts d'Assessorament i Inici de Tramitació (PAIT) són denominats actualment Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) amb les mateixes funcions.

El PAE electrònic oferix a tots els usuaris un cercador de tota la xarxa de Punts d'Atenció a l'Emprenedor (Cercador de Punts d'Atenció a l'Emprenedoria).

La Direcció General d'Indústria i de la PIME li oferix informació actualitzada dels programes d'ajudes i incentius per a la creació d'empreses, convocats per les administracions públiques i organismes relacionats.

La capitalització de la prestació per desocupació o pagament únic és una altra mesura coneguda entre les ajudes i subvencions per a emprenedors.

La capitalització de l'atur consistix a rebre la prestació per desocupació a la qual tingues dret en un sol pagament, amb l'objectiu que pugues iniciar una activitat empresarial.

Els requisits que s'han de complir són els següents:

  • Ser beneficiari d'una prestació contributiva per desocupació.
  • No haver cobrat el pagament únic en els quatre anys anteriors.
  • Iniciar l'activitat en el termini màxim d'un mes des de la concessió.
  • Si s'ha impugnat davant la Jurisdicció Laboral l'acomiadament que dona lloc a la prestació per desocupació, la sol·licitud de la capitalització ha de ser posterior a la resolució del procediment.
  • Si es tracta de la incorporació a una cooperativa i en els estatuts d'esta s'establix que els socis han de superar un període de prova, s'haurà d'haver superat.
     

De moment no, actualment el tràmit ha d'iniciar-se en un PAE des d'on s'enviarà el DUE a la notaria. Consulte el Cercador de Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE).

El DUE (Document Únic Electrònic) és un document electrònic que arreplega totes les dades necessàries per a la constitució i posada en marxa d'una empresa. Este document substituïx a múltiples formularis requerits per Organismes i Administracions involucrats en el procés de creació d'empreses.

Mitjançant este document i utilitzant el sistema CIRCE es poden crear els següents tipus d'empresa:

  • Empresari individual (Autònom)
  • Comunitat de Béns
  • Societat Civil
  • Societat de Responsabilitat Limitada (SRL)
     

Ha d'obtindre el Número d'Identificació de ciutadà estranger comunitari (NIE) i realitzar la inscripció en el Registre d'Estrangers. 

Una vegada obtingut el NIE pot dur a terme l'alta de l'activitat en l'Agència Tributària i en el Règim d'Autònoms de la Seguretat Social. També podrà utilitzar la tramitació electrònica per a crear la seua empresa.

No hi ha cap impediment legal, excepte si haguera firmat una clàusula d'exclusivitat amb l'empresa en la qual treballa o estiguera sotmés a les incompatibilitats exigides al personal al servici de les Administracions Públiques.

En relació a la Seguretat Social, haurà de cotitzar en el RETA pel seu treball d'autònom i en el règim general pel treball per compte d'altri. Este és un supòsit de pluriactivitat.
 

En el cas de les SRL, el Capital Social ha d'estar totalment desemborsat des del seu origen, és a dir, en el moment en el qual s'acudix a notaria; tant pel que fa a l'aportat en la constitució com a possibles augments posteriors del Capital Social.

En les Societats Anònimes, el Capital Social ha d'estar totalment subscrit, però no necessàriament desemborsat íntegrament; n'hi ha prou amb desemborsar inicialment el 25% del mateix i el restant segons s'acorde en els Estatuts (màxim 5 anys si es tracta d'aportacions no dineràries).
 

És una llicència municipal obligatòria perquè en un local, nau o oficina puga exercir una activitat comercial, industrial o de servicis. Consistix en un document que acredita el compliment de les condicions d'habitabilitat i ús d'eixa activitat.

La llicència d'activitat o funcionament es concedix a l'amo d'un negoci per al desenvolupament d'una activitat determinada. Haurà de renovar-se cada vegada que canvie l'activitat desenvolupada en el local, que hi haja modificacions en el mateix o que canvien els propietaris del negoci, per exemple en cas de traspàs.

Les úniques activitats exemptes són aquelles professionals, artesanals i artístiques que es realitzen en el domicili, sempre que no existisca venda o atenció directa al públic i no es cause molèsties als veïns.

Un representant legal és una persona que actua en nom d'una altra, ja siga en nom d'una persona natural o d'una persona jurídica.

La representació legal generalment és atorgada per escriptura pública.

La representació permet que el representant legal es faça càrrec dels negocis, obligacions i drets del representat; podent administrar-los i disposar d'ells segons les condicions acordades en el moment de crear-se la representació.
 

L'administració i representació d'una societat s'exercixen per l'Òrgan d'Administració d'esta, segons l'estructura que tinga este òrgan de conformitat amb el que s'establix en els estatuts socials.

La Llei de Societats de Capital permet que l'administració i representació de les societats es confie a qualsevol dels següents òrgans:

  • Un Administrador Únic, que exercirà el poder de representació de la societat.
  • Diversos Administradors Solidaris, que podran actuar indistintament en nom de la societat tant per a la realització dels actes de gestió com per a la representació de la societat en juí o fora d'ell.
  • Diversos Administradors Mancomunats, que hauran d'actuar conjuntament de comú acord, encara que per a representar a la societat bastarà l'actuació d'almenys #dos d'ells de conformitat amb el que s'haja establit en els estatuts socials.
  • Un Consell d'Administració, que exercirà col·legiadament la representació de la societat, llevat que els estatuts atribuïsquen a un o diversos consellers en concret el poder de representació de la societat bé individualment o bé conjuntament.
     

  • La responsabilitat dels promotors. La responsabilitat pot ser:
    • Limitada al capital aportat (ej: les societats anònimes, les societats de responsabilitat limitada etc.).
    • Il·limitada, en esta case afecta tant al patrimoni empresarial com al personal (ej: empresari individual).
  • El nombre de socis. En funció que siguen 1 o diversos els promotors l'elecció de la forma jurídica pot variar.
  • El capital social aportat. Alguns tipus societaris exigixen un capital mínim.
  • Aspectes Fiscals. Segons el tipus triat es tributarà per IRPF o per impost de societats.
  • Tipus d'activitat. Caldrà tindre-ho en compte per a determinats casos en els quals existisca una normativa especial aplicable.
  • La Direcció General d'Indústria i de la PIME li oferix un entorn guiat per a l'elecció de la forma jurídica i li proporciona tota la informació necessària per a la creació de l'empresa.

Totes dues tramitacions són independents i excloents. No es poden integrar actes o passos de l'un en l'altre.

Les prohibicions per a ser Administrador en una societat de capital mercantil figuren en l'art. 213 de la Llei de Societats de Capital:

"No poden ser administradors els menors d'edat no emancipats, els judicialment incapacitats, les persones inhabilitades conforme a la Llei Concursal mentres no haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs i els condemnats per delictes contra la llibertat, contra el patrimoni o contra l'orde socioeconòmic, contra la seguretat col·lectiva, contra l'Administració de Justícia o per qualsevol classe de falsedat, així com aquells que per raó del seu càrrec no puguen exercir el comerç".

La sol·licitud es realitza davant el Registre Mercantil Central (sol·licitud de denominació social per via telemàtica

Alguns criteris a tindre en compte per a sol·licitar una denominació social:

  • Les Societats Anònimes i Limitades podran tindre una denominació subjectiva o raó social, o una denominació objectiva.
  • Les societats col·lectives o comanditàries simples hauran de tindre una denominació subjectiva o raó social, en la qual figuren necessàriament el nom i cognoms, o només un dels cognoms de tots els socis col·lectius, d'alguns d'ells o d'un només, havent d'afegir-se en estos dos últims casos l'expressió “i companyia” o la seua abreviatura “i cia.”. Podrà formar part d'esta denominació subjectiva alguna expressió que faça referència a una activitat que estiga inclosa en l'objecte social.
  • La denominació objectiva podrà fer referència a una o diverses activitats econòmiques o ser de fantasia.
  • No podrà adoptar-se una denominació objectiva que faça referència a una activitat que no estiga inclosa en l'objecte social.
  • En la denominació social no podrà incloure's totalment o parcialment el nom o el pseudònim d'una persona física o jurídica sense la seua autorització o consentiment.
  • A la denominació haurà de seguir la forma social o els termes que per imperatiu legal, d'acord amb la legislació especial de societats o entitats inscriptibles, hagen de figurar a continuació d'esta, com per exemple “FIM” per a “Fons d'Inversió Mobiliària”. Estos termes manquen de virtualitat diferenciadora.
  • No es permet addicionar a l'expressió denominativa l'abreviatura o anagrama d'esta.
  • Quan una denominació figura ja en un altre idioma, s'entén que existix identitat entre ambdues.
  • No podran inscriure's en el Registre Mercantil les societats o entitats la denominació de les quals siga idèntica a una altra ja existent. S'entén que existix identitat no sols en cas de coincidència total i absoluta entre denominacions, sinó també quan es done alguna de les següents circumstàncies:
    • La utilització de les mateixes paraules en diferent orde, gènere o número.
    • La utilització de paraules diferents que tinguen la mateixa expressió o notòria semblança fonètica.
    • La utilització de les mateixes paraules amb l'addició o supressió de termes o expressions genèriques o accessòries.

L'Ajuntament del terme municipal en el qual es vaja a exercir l'activitat.

La Llei d'Economia Sostenible, de 4 de març de 2011, va eliminar l'obligatorietat de la llicència d'obertura per a la major part de les activitats, sent suficient amb la presentació d'una declaració responsable. S'entén per "declaració responsable" el document subscrit pel titular de l'activitat o representant en el qual manifesta, sota la seua responsabilitat, que una actuació urbanística complix amb els requisits urbanístics exigits per la normativa vigent per a la seua implantació, modificació o desenvolupament i que disposa de la documentació que així ho acredita i que es compromet al seu compliment durant el temps en què mantinga esta actuació.